Wallabers

Nu när jag inte får trampa hoppolin har jag hittat en ny sysselsättning :D , wallabers trampoline game. Nästan samma sak. Kul, men jag har fastnat på näst sista leveln, eller kanske tredje sista, man ska i alla fall göra fliffis, dubbelbak, rudolf, full och jag klarar inte det :( Men det är kul i alla fall :D, nästan som på riktigt faktiskt :D . Om ni vill så kan ni ladda ner det --> här <--

Och såhär set spelet ut. Jag är inte alls sådär bra :( (filmen är en aning lång men jag orkade inte leta :p)


Foton

Nu har jag lekt en massa med kameran ^^







Speed bajs Q.

Tv:n står på trav i bakrunden. Alla hästar heter helt mysko saker. Man hör någon refferera loppet helt seriöst men då och då hör man ord som inte alls passar in, typ Åkergnista, Too fat for credit, Bamse gema, Yellow eden eller Livi doll. Blir lite förvirrad, det var ju inte pokémon jag tittade på... Och det värsta är att det utalar alla engelska namn på svenska. Men när jag tänker eftter så är det ju någon form av vuxenpokémon. Fast jag ska inte klaga. Det är bra att det finns så mycket annurlunda program, något för alla :D


Plagiat

Elon-reklamen har plankat Robert! Ni vet "hej, Robert här" i boxerreklamen. Sitter och titter på reklam och vad hör jag, "hej, Elon här". Får man göra så? Tror knappast det. Bajs på Elon.

Lemmings!

Köpt pärlor så att jag kan bygga pärlplatta!!!!!!!!!!!!!!!!! Så nu har jag pumpat lemingsmusik och byggt lemingspärlplattor :D En riktigt trevlig sysselsättning. Och vet ni vad. Jag har köpt mig en systemkamera :D !!! Väntar på att batteriet ska ladda klart (tar aldeles för lång tid för att det ska vara bra för min hälsa). Så jag kanske berättar mer om den sen. Det blir i alla fall en massa fina bilder ^^


Hjärnan hoppar trampolin o,O

Jag och Linnea satt som vanligt och filosoferade på en träning. Det var på det tiden då vi båda var friska och utan varken rygg- eller knäskador (eller hon hade skadat ryggen men viste inte hur illa och hoppade i alla fall).

"Har du tänkt på att det vi tänker bara är liksom en grötig klump med en massa små elstötar i?"
"Ja, faktiskt. Det käns lite äckligt, att det som är vi liksom bara är hjärnan"

(kommer inte riktigt ihåg det exakta samtalaet, var trots allt ett halvår sedan, tror jag :/ )

Tittar på Elise som hoppar. Bild i min hjärna: Elis hoppar och gör fliffis*, jag ser bara hennes hjärna och en lång svans av fladrande nervtrådar göra det. Kan inte beskriva hur kul det såg ut. Ingen blid i världen skulle kunna beskriva det som spelades upp inuti mitt lilla huvud. Ändå har jag gjort ett försök :D


Att göra, eller icke göra...

Jag har tänkt på en sak. När jag gör mycket på dagarna bloggar jag lite och tvärt om. Dagarna precis när jag kommit hem från sjön har jag bloggat rätt mycket. Har bloggat så mycket så att jag känt att jag inte kunnat publicera allt. Skulle bli för mycket på en gång. Men det kommer senare, har sparat det i utkasst, jusst nu har jag fem där :p  . Jag gillar att ha några göra ingenting-alls-dagar ibland, man börjar tänka så mycket då ^^

Kortare samanfattning av idag och igår, till och med kortare än rubriken, eller rubriken är längre än inlägget (är glaset halvtomt eller halvfullt, fast inte riktigt)

Idag har jag lekt med Fillefjonkan, singstar, skogspromenix. Trevligt. Igår var jag i staden nästan hela dagen. Jag åkte dit när jag vaknade och var hemma en kort stund innan jag gick och lade mig. Där emellan var det sjukgymnastik, mackadonken, godis och bio. Trevligt.

Samanfattning av rubben: Idag och igår

Matkonstnärer

Jag och Hanna åt wok på låda för rätt länge sedan. Vi målade på locken med chilisåsen (det var för starkt att ha den på :p). Här är resultatet :D



Jag började med en ful smily.




Hanna svarar med en vacker älg.




Jag känner att jag också borde göra något mer avancerat, så det blev en elefant.

Willys

Såhär va. Jag var på willys. Där hände det så mycket. Eller ganska lite, men jag tog två kul bilder :D



VÄRLDENS STÖRSTA VATTEN MELON!! Tog min hand som jämförelse, shitSTOR. Aja, här kommer den lite konstigare bilden:



På alla andra stod det bara; TWIX, twix; BAUNTY, baunty; SNICKERS, snickers. Men på mars står det SINGEL, mars. Varför? Jag förstår inte. (det var roligare innan, ända tills nu trodde jag att det stog snigel, då var det jjättekonstigt, nu är det bara lite konstigt :(  )

Partytrick :D


Dumma fingrar

Jag blandar alltid ihop vokalerna på tangentbordet. Skriver E istället för A eller U istället för Å. Och de ligger inte ens nära varandra. Jag skulle förstå om jag ofta råkade byta plats på M och N. Men E och A. Det händer hela tiden och de ligger aldeles för långt bort från varandra för att det ska vara rimligt. Det måste ha något att göra med att båda är vokaler och de blandas ihop redan i hjärnan på något vis... jag vet inte.




Här igen

Idag var räven här igen. Den luktade på alla ställen som jag lagt ut skinka på. Försökte mata den igen men lyckades inte. Så vi lade ut mera skinka på samma ställen, hoppas den äter det. Så sööööööt.

Hyvla trappan

Jag blev aldeles nyss jättesugen på att ta en trähyvel (sån man hatatade på slöjden) sätta den på trappräcket och hänga på den medans den, och jag, åker ner. Liksom åka ner och hyvla samtidigt :D Låter inte det jjäättekul?


Nu vaknade jag

Hjälpte det att gå upp tidigt igår? Nej, Istället sov jag i 18 timmar i natt. Vaknade 16:30! Hur ska jag göra? Nu får jag ta och lägga mig i solen och läsa klart harry potter i alla fall. Det känns som det är bra.

Virituell bergodalbana

Tittade lite på gamla mosquitoavsnitt på youtube (ännu mer mosquito day i efterhand). Då kom jag på att det jag tyckte var roligast när jag var en liten fjärt var bergodalbanorna. Så jag började söka på det istället. Hittade inte många men kom och tänka på den gammla filmen på cosmonova med världens läskigaste bergodalbanor. Synd att jag typ bara var fem, sex år då :( . Tycker att den borde börja gå igen, det skulle jag gilla ^^

Undrar varför det känns så läskigt? Man åker ju alldrig på riktigt. Det måste vara något med att man lurar balanssinnet. Men det blir lite kul när synen och balansen upplever olika saker. Konstigt att det inte blir kortslutning...


Myggors snablar

Igår var det ju mosqito day och jag har tänkt på en sak med myggor (förutom deras kli). Om man tar en död myggas snabel och trycker mot huden (ja,jag har testat) åker den inte in. Men en levande mygga kan trycka in sin snabel. Hmm... Har myggan muskler i snabeln som liksom gör den hård? Men det jan ju inte få plats muskler i den lilla tråden. Eller hur fungerat insekters muskler? Jag känner att det här var för svårt.

Känner att jag råkade fira mosquito day idag istället :p

Plåsterkraftverk

Jag har tänkt på en sak, tejp. När man drar bort tejp så lyser det ju, i alla fall om man är på ett väldigt mörkt ställe, typ ett mörkerrum, fotolab ni vet. Att det lyser måste ju betuda att det finns någon form av energi. Så min idé är ett plåsterkraftverk. Det måste ju gå att ta vara på energin på något vis. Så alla som har plåster får gå till ett plåsterkraftverk och ta av plåstret där. Då frigörs energi som kan skickas som el till hushåll runt om i landet. Miljövänligt och enkelt. Sen kan man göra postitlappkraftverk också på samma teknik. Smart va!

Jag lämnar det här innan jag kommer fram till att det förmodligen behövs mer energi för att dra bort plåstret än man skulle kunna få av att göra det.

"Jag är ingen plugghäst, mer ett.. oupptäckt geni"


Myggornas mystiska kliande (läs!)

Myggbett kliar. Det är något ämne som myggan sprutar in för att blodet inte ska kuaggulera som gör att det kliar. Ämnet är inte skadligt. Så varför kliar ämnet?

Jag menar, myggorna skulle ju ha större chans att överleva om deras bett inte kliade, andra djur skulle inte vara fullt så angelägna att slå ihjäl dem. Så myggorna kan inte ha utvecklat de kliande effekterna. Enligt evulotionsteorin skulle de myggor vars bett kliar ovanligt lite ha större chans att överleva och föra sina gener vidare, efter ett tag skulle det inte finnas myggor som ger kliande bett. Ändå kliar de än idag. Borde de inte ha blivit av med denna egenskap.

Så vad har bestämt att det ska klia. Kan det vara så att det är en försvarsmekanism hos människan? För det är annat än antikuagguleringsämnet som kommer med myggan. Något farligare. Jag tänker på malaria. Kliet skyddar människan från malaria. Det gör att vi aktar oss för myggor och har mindre risk att bli bitna, smittade och dö. Alltså en positiv egenskap som skulle föras vidare. Kan det vara så att människan har utvecklat ett irritationsmoment mot medlet som inte fanns från början? Om det är så tycker jag att evulutionen gjort et mindre bra jobb. Kunde vi inte bara blivit extremt rädda för myggor. Jag hatar när det kliar :(

Kanske stämmer min teori, kanke inte. Men jag har ingen aning. Det skulle lika gärna kunna vara så att det kliade från början av någon slump, eller annan anledning och att det ligger kvar, eller på något annat vis. Min far som inte heller han kunde svaret på frågan tyckte att jag skulle skicka in till allt om vetenskaps frågespalt :p Kanske gör det, kanske inte... Vi får se.


Dygna

Har nästan dygnat :p . Somnade inte för än sju imorse, och då gick jag ändå upp vid 10 igår -.-  . För att jag var på något lan, nogon fest, någon form av sosial samankomst? Nej. Jag låg uppe hela natten och läste Harry Potter -.-  . Snart är hela äventyret slut än en gång.

Men jag valde att gå upp ganska tidigt i alla fall för att slippa vända på dygnet, så jag kanske somnar ganska tidigt ikväll.

Råååbotten

Här är han! Sprak, råååbotten. Inte riktigt klar. Han ska få sladdar och lucka på magen, lite skruvar och jag ska göra så att han kan röra sig lite lättare när man gör filmer av han, men i stort sett klar.



Kom på att han kanske inte alls ska se ut såhär i vår film, måste ju hitta en värklig docka som vi kan använda ochså. Så jag kanska får göra en kopia på den. Men om vi skaffar en docka som ser ut såhär så blir det såhär :D

3d:ande

Vet ni vad jag ska göra nu? Nä, tänkte väl det. Vill ni veta? I så fall, fortsätt läs :D

Jo, jag ska 3d:a. 3d:a sprak, råååbotten i greveholm. Så det så!

Mosquito day

Idag är det mosquito day. Så döda inte några myggor idag. Jag har tyvärr redan brutit mot dagens regler :(  , det var en mygga som sög på min kind, det stack så jag dödade den (är en hon förresten, alla med snabler är honor). Nu är jag både ledsen för att jag dödade henne och för att det kliar på kinden. Jag som hade hoppats på ett fredligt och trevligt firande mellan två släckten. Surt sa räven :(

Om ni vill fira något varje dag finns sidan för er på detta här stället, älskar den sidan ^^ , där får ni inte missa att fira upside down pineapple cake day i april XD. Här är instruktioner på hur man ska fira mosquito day också :D .

Mäniska

Jag har tänkt på en sak, ordet man, vill jag ska vara könsneutralt. Sådär "Han är rätt man för jobbet". Men om det är en tjej, "Hon är rätt kvinna för jobbet" , det låter ju jättefult. Man vill ju säga "Hon är rätt man för jobbet" men att man inte betyder man utan människa. Ett kortare ord för mäniska.

Sen vill jag ha ett könsneutralt han/hon. Det finns redan jag vet, den. Men om det är en bäbis som man inte vet könet på. Hur kul är det att kalla den för den (haha, gjorde det nyss :p), det käns på något sätt nedlåtande i alla fall. Alltså. Ett könsneutralt han/hon och ett kortare ord för mäniska...

Jag har tänkt på en annan sak också. Ordet mäniska används ju som en förolämpning "Vad håller du på med mäniska?". Jag skulle snarare säga att förolämpningen låg i att inte vara mäniska. Jag skulle i alla fall tycka att det var värre "Vad håller du på med encelliga organism?", då vill man ju hellre vara människa. I alla fall jag. Jag är ganska stolt över att tillhöra ett av de smartaste djurarterna på planeten (troligen den smartaste, men det är ganska svårt att mäta, bläckfiskar kanske är smartare men på sitt sätt som helt anurlunda människans och vi därför aldrig kommer att få veta det).

...men skon ligger kvar

Nu är all skinka borta men skon ligger kvar. Det skulle lika gärna kunna varit granskapets katter som ätit upp den men ändå. Får ta och se om den är här ikväll också. I så fall kommer den få lite mat av mig :)

Räv

Det är världens sötaste rävunge precis utanför huset. Verkade inte ha någon mamma och var inte alls tillräckligt skygg :( . Vi försökte mata stackarn med lite skinka. Men så långt fram vågade den inte gå, så vi spred ut bitarna över tomten och la ut en gammal sko, de ska gilla skor. Imorgon ska jag se ifall skinkan är borta.

Apropå räv. Kimberly brukar alltid säga att jag är som en räv. Tror att det beror på att jag fuskar så mycket i skolan och är liksom lömsk som en räv :p . Sen har jag ju huggtänder också så jag ser väl ut som en när jag skrattar ^^ . Men rävar är jäääättefina så det är bra :p . Och sen är det det enda djur jag har sett hoppa trampolin, förutom människan, hundar och kaniner och sånt brukar ju bara bli rädda.

Men det jag vill komma fram till är att jag upptäckte en lite läskig sak på båten. Det var någon på radio som i något samanhang sa att räv översatt till gammelsvenska är mickel. Aha...? tänker ni, vad har det med någonting att göra? Jo, Kimberly brukar också kalla mig Micke (råkade någon gång sen tyckte hon det var kul :p). Fattar ni? Micke, mickel. Värsta sambandet o,O .

Men det förklarar också varför det är så många rävar i filmer och så som heter micke. Tror att räven i grodan boll heter Micke. Och micke och molle (är ju amerikansk förresten så det kanske bara är slump, men det kan ju finnas ett samband) och det finns en massa barnböcker om "räven micke" och massa annat.

Här är en räv som hoppar trampolin, ser den inte ut att ha det riktigt kul?


Spöke

Nu har jag hämtat myggnätet, tack far, och jag har gjort ett klipp där jag är genomskinlig :D  . Det funkade :D . Kommer nog bli vääääärldens bästa film till slut ^^

Gud hatar mig inte längre :D

Såhär va. Jag och Fille ska ju göra en greveholmparodi. Till det behöver vi kunna göra bluescreen-scener. Programmet, afterefekts, har hatat mig senaste tiden men idag hände det. Det fungerade. Jag lyckades sätta ihopp ett klipp av en datoranimerad sak och en filmad :D . Nu behöver jag bara ett myggnät så att jag kan göra spöken :D Får ta och tvinga en förällder att köra ner mig till båten och hämta det...

Jag lyckades :D !!!!!! (sex utropstecken)

Nu har jag flyttat!

Nu har jag flyttat. Tänkte att jag behövde en liten renässans.

Men jag kan väl passa på att tacka internet, utan det skulle inte bloggen finnas.

Tack för bonsaikatter och hamsterpaj. Mina två största intressen här i livet. Jag ska fotta min binsaikattsamling någon dag och lägga upp den. Tror att det kan vara en av världens största. Tack internet.

RSS 2.0